De nieuwe Dacia Duster heeft wel wat Jeep-esque invloeden en dat bedoelen we positief.
In veel gevallen weten we al een beetje van te voren welke modellen eraan komen. Automerken laten weleens een teaser zien en een hoge pief klapt al een beetje uit de school. Dat is met de Dacia Duster het geval. Volgens Laurens van den Acker moet Dacia een soort Jeep worden.
Met de Duster lijkt hij daden bij deze woorden te plaatsten. Dit is namelijk de compleet nieuwe Duster. Het model loopt al een tijdje mee (sinds 2010), dus is het de hoogste tijd voor een nieuw model. En ondanks dat het overduidelijk een Dacia is, zien we inderdaad wel een beetje Jeep-vibes.
Nieuwe Dacia Duster
Daarbij is er gelukkig niet gekeken naar de Compass of Liberty, maar doet het ontwerp een beetje denken aan de doelmatigheid van een Wrangler of Cherokee. Wellicht komt dat door de hoge motorkap en taillelijn, gecombineerd met de ietwat hoekige vormgeving.
Ook in het interieur komen we diverse Jeep-vibes tegen. Het is niet zozeer een kopie van een bepaald model, maar de sfeer. Alles is rechthoekig en er staat DUSTER gestanst op het dashboard. Er is geen franje aan boord, maar dat betekent niet dat het een kale boel is. Volgens Dacia is er veel aandacht uitgegaan naar de ergonomie. Er is een 10,1 inch scherm dat om die reden ook 10 graden richting de bestuurder is gekanteld.
CMF-B-Platform
Dan gaan we door met de techniek. Ook de nieuwe Dacia Duster maakt gebruik van het CMF-B-platform. Het is in principe e bodemsectie waar bijna alle producten van de nieuwe Dacia Duster op staan. Ook de Jogger, Sandero en Logan staan erop.
Het is een behoorlijk modulair en flexibel platform, dus wielbasis en spoorbreedte kunnen afwijken. Over maten gesproken, de nieuwe Dacia Duster is 4,34 meter lang, 1,81 meter breed en 1,66 meter hoog. Standaard is de rijhoogte 209 mm, maar heb je de 4×4, dan is dat 217 mm.
Dan gaan we even door met de beschikbare aandrijflijnen, nu we verklapt hebben dat er een heuse 4×4 is. De Duster is aangekondigd met drie verschillende motoren. Het is niet zozeer dat er een volgorde is van ‘karig naar overdadig’.
Het is eigenlijk best slim, want per markt zal een van de drie aggregaten interessant zijn. Er is een ECO-G 100, een 1.0 driecilinder turbo met 100 pk die op LPG rijdt. Handig: deze heeft een 50 liter tank benzine en even grote LPG-tank. Dat zal wel resulteren in een lekkere actieradius.
Vierwielaandrijving
Er is ook een reguliere benzine-versie, de TCE130. Nou ja, regulier, het is (uiteraard) ook een mild hybrid, dus met een 48V-generator die assisteert bij wegrijden. De TCe130heeft standaard tweewielaandrijving, maar vierwielaandrijving is een optie. Deze hebben beide een handgeschakelde zesbak.
Wil je niet zelf schakelen, ga dan voor de Hybrid140. Dat is een combinatie tussen een 94 pk sterke benzinemotor (viercilinder) en een elektromotor met 49 pk. Het accupakket is 1,2 kWh groot en wordt voorzien van energie die vrijkomt bij het afremmen op de motor.
Tenslotte zijn er vier uitvoeringen: Essential, Expression, Extreme en Journey. Die eerst is heerlijk basic. De Expression heeft dat 10,1 inch scherm met Apple Carplay en 17 inch lichtmetalen jetsers. De Extreme heeft climate control, langsdragers en rubberen vloermatten. De Duster Journey is speciaal voor mensen die niet stoppen met geloven. Je kan ‘m herkennen aan de 18 inch wielen en de Arkamys geluidsinstallatie.
De Dacia Duster is een enorm belangrijke auto voor het merk. In de afgelopen 13 jaar heeft het Roemeense merk er 2.200.000 exemplaren van verkocht.
Loek zegt
Het moment is daar, ik ga dit voor het eerst zeggen over een Dacia: wat een briljant gaaf ding zeg!
Echt een toffe manier om te omarmen dat Dacia gewoon nog wel 4×4 aanbiedt op hun B-segment SUV. Dan passen de stoere looks ook echt bij de prestaties.
Ik vind hem helemaal top, dikke duim voor Dacia.
erwingrunn zegt
Ik moet het natuurlijk niet hardop zeggen, maar ik vind het eigenlijk best een leuke auto geworden.
Al ben ik niet zo weg van die verticale kunststof streep bij het voorportier.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem leuk. De uitgaande was overigens ook niet vervelend, maar was eigenlijk alleen echt leuk wanneer je de diesel met 4wd had. En het interieur blijft natuurlijk van bestelwagen niveau.
martinus.tussengas zegt
Ja joh, helemaal geweldig dit! Stoere looks en 4×4.
reactief zegt
Eigenlijk gewoon één van de mooiere SUV’s op de markt. Dat doen ze erg knap bij Dacia.
En ook in deze Duster komt dus een soort slaapbox optie net zoals in de Jogger. Ook wel tof dat ze dit blijven aanbieden. Ik denk dat ze zich daarmee in een hele leuke hoek positioneren in automarkt en zie veel groeipotentie.
Is die hybride ook 4×4 mogelijk? Dat zou wel de topper zijn voor mij!
Richmond zegt
Dat logo lijkt op delorean
Jagris zegt
Petje af voor dacia. Hier gaan ze (wederom) hoge ogen mee gooien en i.c.m. een gunstige verkoopprijd dus ook hoge verkoopcijfers. Ik ben zeer benieuwd hoe het rijdt, maar dit design doet iig niet onder voor veel auto’s van duurdere merken zo op het eerste oog.
cossiekiller zegt
Great news !!!!
Edge zegt
Als je een beetje met je ogen knijpt lijkt het op een Volvo XC40, en dat is wat mij betreft het grootste compliment dat je Dacia op dit moment kunt maken. Het is nog even afwachten wat deze gaat kosten, maar je krijgt daar veel waar voor je geld en nu voor het eerst ook in een fraai jasje.
maussieknip zegt
Vond het uitgaande model in de juiste uitvoering al best gaaf en heb zelfs overwogen die aan te schaffen. Is het niet geworden omdat ik het qua afwerking en geluidsniveau onder de maat vond. Ben benieuwd hoe dat met deze nieuwe gesteld is.
rbou zegt
Waarom nou nog steeds geen 4×4 automaat. Echt zonde. Verder mooie bak!
marcomanta zegt
Waar kun je tegenwoordig nog LPG tanken. Overig niet verkeerd deze Dacia.
thjvanvlerken zegt
Erg gaaf ben benieuwd naar de prijzen voor een 4×4 hopelijk met automaat.
iphonistvongates zegt
Heeft iemand de moeite genomen om James May te informeren? Hij had altijd een speciale band met Dacia auto’s tijdens zijn hobby tijd bij Top Gear.